ECJbX0hoe8zCbGavCmHBCWTX36c

Φίλες και φίλοι,

Σας καλωσορίζω στην προσωπική μου ιστοσελίδα «Περί Αλός» (Αλς = αρχ. ελληνικά = η θάλασσα).
Εδώ θα βρείτε σκέψεις και μελέτες για τις ένδοξες στιγμές της ιστορίας που γράφτηκε στις θάλασσες, μέσα από τις οποίες καθορίστηκε η μορφή του σύγχρονου κόσμου. Κάθε εβδομάδα, νέες, ενδιαφέρουσες δημοσιεύσεις θα σας κρατούν συντροφιά.

Επιβιβαστείτε ν’ απολαύσουμε παρέα το ταξίδι…


Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου
Συγγραφεύς - Ερευνήτρια Ναυτικής Ιστορίας




Παρασκευή, 10 Φεβρουαρίου 2012

Η ΠΑΡΑΞΕΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΝΑΥΑΓΙΟΥ ΤΟΥ "LOCH ARD"



Περί Αλός

Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου
Συγγραφεύς –Ερευνήτρια Ναυτικής Ιστορίας
Μέλος Ελληνικού Ινστιτούτου Στρατηγικών Μελετών (ΕΛ.Ι.Σ.ΜΕ.)


Το clipper Loch Ard. Πίνακας του Philip J. Gray.
ΦΩΤΟ: Flickr.


To «Loch Ard», ένα υπέροχο τρικάταρτο Clipper, έγραψε μια περίεργη ιστορία στην παγωμένη θάλασσα της Αυστραλίας που αξίζει να της αφιερώσουμε την προσοχή μας.
Αναχώρησε από την Αγγλία την 1η Μαρτίου 1878 με προορισμό την Μελβούρνη.
Το πλήρωμα αποτελούσαν 17 άνδρες. Μετέφερε 37 επιβάτες και φορτίο. Πλοίαρχος ήταν ο 29ετής Gibb.

ΝΑΥΠΗΓΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΣΚΑΦΟΥΣ:
Κατασκευάστρια Εταιρία: Barclay, Curdle & Co. (Glasgow)
Ιδιοκτήτρια Εταιρία:Loch Line
Ολικό μήκος: 79.87 μ.
Πλάτος: 11.58 μ.
Βύθισμα: 7 μ.
Μέγιστο εκτόπισμα: 1.693 τ.
Ύψος κυρίου ιστού: 45.7 μ.



Το clipper «Loch Ard» (1873). ΦΩΤΟ: wikipedia

ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ
Επί 3 σχεδόν μήνες το ταξίδι κυλούσε ομαλά. Κανείς δεν φανταζόταν ότι τις τελευταίες ημέρες του πλου οι καιρικές συνθήκες θα μεταβάλλονταν.
Η θάλασσα είχε αγριέψει και προμήνυε άσχημη κατάληξη του ταξιδιού. Η ομίχλη είχε καταστήσει δύσκολο, για τον Πλοίαρχο, τον χειρισμό του πλοίου ιδιαίτερα κατά την κρίσιμη στιγμή της διαπλεύσεως προς την δυτική είσοδο του Πορθμού Bass(1). Η είσοδος αυτή, λόγω της μεγάλης δυσκολίας για την ναυσιπλοΐα, ονομάστηκε «threading the eye of needle» (περνώντας το μάτι της βελόνας).  Απαιτούσε εξαιρετικά προσεκτικούς χειρισμούς. Η κακή ορατότητα εμπόδισε τον Πλοίαρχο να ελέγξει το στίγμα του εφόσον δεν υπήρχαν καταφανή σημεία προς παρατήρηση, με αποτέλεσμα να πλέει με εσφαλμένη πορεία.
Χάρτης της περιοχής του πορθμού Bass.
Η μπλέ κουκίδα δηλώνει τη θέση του φάρου
Cape Otway. ΦΩΤΟ: ozatwar.com

Την νύχτα της 31ης Μαΐου, ο πλοίαρχος Gibb πίστευε ότι το «Loch Ard» έπλεε αρκετά μίλια μακριά από την ακτή. Την πεποίθηση του αυτή επιβεβαίωνε και το γεγονός ότι στο πιο ψηλό σημείο του πλοίου είχε τοποθετηθεί ναύτης με καθήκοντα οπτήρος, ο οποίος θα παρακολουθούσε τον φάρο του Cape Otway(2). Δεν είναι γνωστό εάν η εκτίμηση του Πλοιάρχου βασιζόταν απόλυτα στην αναμενόμενη εμφάνιση του φάρου ή είχε την ευκαιρία, έστω και περιστασιακά, να λάβει στίγμα με την παρατήρηση αστέρων. Οι περισσότερες περιγραφές του γεγονότος καθιστούν σχεδόν σαφές ότι η παρατήρηση αστέρων θα ήταν αδύνατη λόγω ομίχλης και νεφοσκεπούς ουρανού.
Νωρίς το πρωί της 1ης Ιουνίου, μόλις επανήλθε η ορατότητα, το πλήρωμα αντιλήφθηκε ότι το σκάφος βρισκόταν σε «απόσταση αναπνοής» από τα βράχια της ακτής. Τότε προέβη σε άμεση ενέργεια κι έριξε άγκυρες ώστε να κρατηθεί το πλοίο. Μάταια όμως. Οι άσχημες καιρικές συνθήκες που επικρατούσαν στην περιοχή δεν επέτρεψαν τις άγκυρες να κρατήσουν το πλοίο με αποτέλεσμα να προσκρούσει βιαίως στα βράχια. Κατά την πρόσκρουση, κατάρτια και ιστία έπεσαν με δύναμη στο κατάστρωμα σκοτώνοντας μερικούς επιβάτες και όσους από το πλήρωμα προσπάθησαν να θέσουν σε λειτουργία τις σωστικές λέμβους. Πολλοί παρασύρθηκαν στην παγωμένη θάλασσα. Μέσα σε 15 λεπτά το «Loch Ard» βυθίστηκε παρασέρνοντας στον υγρό τάφο και όσους είχαν εγκλωβιστεί μέσα.

Η 18χρονη ναυαγός Eva Carmichael.
ΦΩΤΟ: allinone-events.net 
Η 18χρονη επιβάτις Eva Carmichael, ταξίδευε μαζί με την οικογένειά της (πατέρας, μητέρα, τρείς αδελφές κι δύο αδελφούς) στην Αυστραλία προκειμένου να ξεκινήσουν μια νέα ζωή, μιας και ο πατέρας ήταν άρρωστος και χρειαζόταν καλύτερες συνθήκες διαβίωσης. Κατά την στιγμή της προσκρούσεως ανέβηκε στο άνω κατάστρωμα για να δει τι είχε συμβεί. Ο Πλοίαρχος Gibb, είπε στην Eva: «Εάν σωθείς Εύα, πες στην γυναίκα μου ότι πέθανα σαν ναυτικός». Εκείνη τη στιγμή ένα κύμα παρέσυρε την Εύα και έκτοτε δεν ξαναείδε τον Πλοίαρχο.
Ο, επίσης 18χρονος, ναύτης δόκιμος Thomas (Tom) Pierce(3), κατάφερε, ανεβασμένος σε μια αναποδογυρισμένη λέμβο, να φτάσει στην ακτή(4).
Η Eva πάλευε με τα κύματα προσπαθώντας να κολυμπήσει. Όταν είδε τον Tom στην ακτή φώναξε για βοήθεια. Παρά το γεγονός ότι το 18χρονο αγόρι ήταν πολύ εξαντλημένο γύρισε πίσω στα παγωμένα νερά για να σώσει την Eva. Όταν έβγαλε την κοπέλα στην ακτή φρόντισε να βρει καταφύγιο σε μια σπηλιά. Η 18χρονη κατέρρευσε και τότε ο Tom αναγκάστηκε να τρέξει πλέον για βοήθεια στον κοντινό οικισμό Glenample όπου και πέρασαν εκεί αμφότεροι πολύ χρόνο έως ότου αναρρώσουν.

Ο Thomas Pearce. 1η φωτο:  images.mitrasites 2Η φωτο: Photographic Society Victoria portrait.gov

Αντίθετα όπως θα εξελισσόταν σε μια ρομαντική ιστορία, και παρά τις  διαθέσεις των ΜΜΕ της εποχής, οι οποίοι κυνηγούσαν τους νέους για φωτογραφήσεις, οι δύο νέοι δεν ενώθηκαν με τα ιερά δεσμά του γάμου ούτε πέρασαν μαζί το υπόλοιπο της ζωής τους.
Μετά την ανάρρωσή τους, ο Tom και η Eva, δεν συναντήθηκαν ποτέ ξανά.
Η Eva Carmichael, η οποία είχε χάσει όλη την οικογένειά της στο ναυάγιο, επέστρεψε στην γιαγιά της, στην Ιρλανδία. Αργότερα παντρεύτηκε τον γιατρό Townsend, στο Bedford της Αγγλίας. Πέθανε το 1934.
Ο  Tom Pierce, πιστός στην οικογενειακή παράδοση, έγινε πλοίαρχος του Βρετανικού Ναυτικού.
Το παγώνι του Loch Ard.
ΦΩΤΟ: FLAGSTAFFHIL.COM

Άξιο προσοχής αποτελεί ο τρίτος «επιζών» του ναυαγίου ο οποίος και έστρεψε όλα τα φώτα της δημοσιότητας επάνω του κρατώντας ζωντανή την ιστορία του ναυαγίου. Πρόκειται για ένα διακοσμητικό πορσελάνινο παγώνι! Κατασκευάστηκε από την Minton Potteries και προοριζόταν για την Μεγάλη Διεθνή Έκθεση Melbourne του 1880. Φαίνεται πως κατά την στιγμή της καταστροφικής προσκρούσεως, κατά ένα μυστήριο τρόπο, η φίνα πορσελάνη δεν έπαθε απολύτως τίποτε αφού όταν ανελκύθηκε όλοι έμειναν έκπληκτοι από το γεγονός ότι το παγώνι βρισκόταν σε άριστη κατάσταση. Σήμερα, ο «τρίτος επιζών», εκτίθεται στο Ναυτικό Μουσείο Flagstaff Hill στο Warrnambool μαζί με άλλα κειμήλια του ναυαγίου.
http://perialos.blogspot.com/2012/02/loch-ard.html

Το παγώνι του Loch Ard. Λεπτομέρειες. ΦΩΤΟ: patricia1957.wordpress.com

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:
1.Πορθμός μεταξύ Αυστραλίας και Τασμανίας. Μέγιστο πλάτος: 220 χιλιόμετρα. Μήκος: 296 χιλιόμετρα. Πλήρης κοραλλιών νησίδων, υφάλων και ισχυρών ρευμάτων.
2. 38ο 52΄S  143ο 31΄Ε
3. Παραδόξως ο Tom Pierce ήταν γιος του James Pierce, πλοιάρχου του άτυχου SS Gothenburg το οποίο ναυάγησε το 1875 σε κοραλλιογενείς υφάλους, έξω από το Queensland, ΒΑ της Αυστραλίας.
4. Γνωστό ως φαράγγι Loch Ard


ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ/ΠΗΓΕΣ:
Lubbock, Basil (1921). The Colonial Clippers (2nd ed.). Glasgow: James Brown & Son. pp. 290, 247–250
Loch Ard Shipwreck, ΟΖΒΟΟΚ http://www.ozbook.com.au/pages/loch-ard-shipwreck/




Το Περί Αλός προτείνει:
Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφθείτε την σελίδα της Wikipedia (στην αγγλική). Πιέσατε ΕΔΩ
Μια πολύ ενδιαφέρουσα εικαστική παρουσίαση του παγωνιού στην σελίδα της Patricia Rogers (στην αγγλική). Πιέσατε ΕΔΩ


Σύντομες ναυτικές ιστορίες από ναυάγια ιστιοφόρων (στην ελληνική) στο ιστολόγιο Η ΓΩΝΙΑ ΤΟΥ ΒΑΡΔΟΥ. Πιέσατε ΕΔΩ
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...