Το Λίμπερτυ Κωνσταντίνος
Περί Αλός
Γιάννης Φαφούτης
Φωτογράφος - Ερευνητής
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα ΠΑΝΕΥΒΟΪΚΟΝ ΒΗΜΑ
στις 7/1/2010, σελ. 18. Αναδημοσίευση στο Περί Αλός με
την άδεια του συγγραφέως Γιάννη Φαφούτη.
Κάποιοι είχαν την επιφύλαξη αν πραγματικά στην περιοχή Κουκουναριές, στο ανατολικό άκρο της Λιμνιώτικης παραλίας (Λίμνη Ευβοίας), υπήρχε ταρσανάς στον οποίο ναυπηγούνταν μεγάλα και μικρά ιστιοφόρα.
Υπήρχαν βέβαια τα αδιάψευστα γραπτά ντοκουμέντα τα οποία έχουν συμπεριληφθεί στο βιβλίο "Λίμνη και θάλασσα", καθώς και σε άλλα βιβλία και μελέτες, μας έλειπε όμως το οπτικό ντοκουμέντο.
Σήμερα, λοιπόν, ήλθε το πλήρωμα του χρόνου να συμπληρώσουμε κι αυτό το κομμάτι του πάζλ με τις αποκλειστικές φωτογραφίες που δημοσιεύουμε, τις οποίες μου παραχώρησε ο παιδικός μου φίλος και συμπατριώτης Κώστας Πρωτοπαππάς το οποίο ευχαριστώ από βάθους καρδιάς.
Προέρχονται απο το αρχείο του πατέρα του Πάνου Πρωτοπαππά, ο οποίος ήταν ναυπηγός σπουδαγμένος στην Αγγλία, πάνω σε σχέδια του οποίου ναυπηγήθηκε το εικονιζόμενο πλοίο.
Το πλοίο ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ήταν τύπου "ΛΙΜΠΕΡΤΥ" και έφθανε τα 32 μέτρα. Η ναυπήγησή του κράτισε έξι περίπου μήνες, άρχισε το Νοέμβριο του 1941 και τελείωσε την άνοιξη του 1942. Τα ξύλα ήταν όλα από πεύκο και παρέρχονταν από τα πλούσια γειτονικά πευκοδάση χαλέπιας πεύκης γύρω απο τη Λίμνη. Αυτή η ξυλεία κόπηκε στα απαιτούμενα μέρη επί τόπου με το κάθετο χειροκίνητο πριόνι, που το έλεγαν καταρράκτη και το χειριζόταν ο Βαγγέλης Ντάνης.Έχει στηθεί το ποδόσταμο και οι πρώτοι 14 νομείς στο
πρυμναίο μέρος του σκάφους.
Αρχείο Κωνσταντίνου Πρωτοπαππά.
Το πλοίο κατασκεύασε ο Λιμνιώτης αρχιναυπηγός Δημήτρης Αργυρόπαιδος, με
βοηθούς τους καραβομαραγκούς Ευάγγελο Δαρδανό, Κώστα Γεωργίου (Μπαμπάκα),
Γιάννη Γεωργίου (Πλακή), Θύμιο Κάβουρα, Σταμούλη Χρυσόπαιδο και Σταύρο Μώρο
(Σαμιώτη).Έχει ολοκληρωθεί η τοποθέτηση όλων των νομέων σε
όλο το μήκος του
σκάφους και ετοιμάζονται να
τοποθετήσουν τον καθρέπτη της πρύμης.
Αρχείο Κωνσταντίνου Πρωτοπαππά.
Αφού ολοκληρώθηκε η τοποθέτηση των νομέων οι
συντελεστές φωτογραφίζονται μπροστά από το
δημιούργημά τους. Αρχείο Κωνσταντίνου Πρωτοπαππά.
Στην αρχή έκανε αρκετά
δρομολόγια μεταφέροντας αποικιακά προϊόντα, στη συνέχεια όμως οι κατοχικές
αρχές το κατέσχεσαν [1] και επειδή ήταν πολύ γρήγορο το χρησιμοποίησαν σαν
βενζινάκατο, αφού τοποθέτησαν στην πλώρη ένα κανόνι των 7,5 χιλιοστών.
Το Λίμπερτυ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ φωτογραφημένο μέσα από τη θάλασσα. Αρχείο Κωνσταντίνου Πρωτοπαππά. |
Όπως μου είπε ο Μαστρογιάννης Αργυρόπαιδος όταν απολύθηκε από το στρατό το 1955, το είδε παροπλισμένο στα Λεμονάδικα στον Πειραιά.
Η δουλειά έχει προχωρήσει αρκετά αφού το σκαρί έχει
πετσωθεί σχεδόν ολόκληρο.
Αρχείο Κωνσταντίνου Πρωτοπαππά.
Οι φωτογραφίες που είναι ιστορικά ντοκουμέντα δεν αναγράφουν το όνομα του φωτογράφου (προφανώς τις τράβηξε ο ίδιος ο ναυπηγός Πάνος Πρωτοπαππάς) και μας δείχνουν το χτίσιμο του πλοίου σε όλες τις φάσεις του.
Αποκορύφωμα θα ήταν η φωτογραφία της καθέλκυσης την οποία δυστυχώς δεν έχουμε. Επειδή πιστεύω ότι όπως φωτογραφήθηκαν οι προηγούμενες φάσεις, θα φωτογραφήθηκε και η καθέλκυσή του, ευελπιστώ οτι η διαρκής έρευνά μου στα ναυτικά δρώμενα της Λίμνης θα εντοπίσει στο μέλλον αυτή τη φωτογραφία.Ο ναυπηγός και σχεδιαστής του πλοίου Πάνος
Πρωτοπαππάς (δεξιά) με τον αρχιναυπηγό και κατα-
σκευαστή Δημήτρη Αργυρόπαιδο στο αμπάρι του
σκάφους. Αρχείο Κωνσταντίνος Πρωτοπαππάς.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
[1] Παρόμοιες κατασχέσεις είχαν κάνει και σε άλλα λιμνιώτικα σκαριά όπως του Στέφανου Ξυράφη. Δεν μπόρεσαν όμως να πάρουν το μεγάλο τρεχαντήρι του Γιώργου Φλωρογιάννη γιατί πρόλαβαν οι αντάρτες του ΕΛΑΣ, που του άνοιξαν μία μεγάλη τρύπα στα ύφαλα και το κάθισαν στα αβαθή του όρμου του Κοχυλιού, δυτικά της Λίμνης.