ECJbX0hoe8zCbGavCmHBCWTX36c

Φίλες και φίλοι,

Σας καλωσορίζω στην προσωπική μου ιστοσελίδα «Περί Αλός» (Αλς = αρχ. ελληνικά = η θάλασσα).
Εδώ θα βρείτε σκέψεις και μελέτες για τις ένδοξες στιγμές της ιστορίας που γράφτηκε στις θάλασσες, μέσα από τις οποίες καθορίστηκε η μορφή του σύγχρονου κόσμου. Κάθε εβδομάδα, νέες, ενδιαφέρουσες δημοσιεύσεις θα σας κρατούν συντροφιά.

Επιβιβαστείτε ν’ απολαύσουμε παρέα το ταξίδι…


Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου
Συγγραφεύς - Ερευνήτρια Ναυτικής Ιστορίας




Δευτέρα, 16 Ιουλίου 2018

Ποικίλα καλοκαιρινά 2018


Ποικίλα καλοκαιρινά 2018
 Περί Αλός
Αγαπητοί φίλοι σας προτείνουμε για το καλοκαίρι ποικίλα θέματα του Περί Αλός τα οποία μπορείτε καθημερινά να απολαμβάνετε στη σελίδα μας  στο facebook
Ρίξτε μια ματιά σε ορισμένα: 

Το πλοίο-νηπιαγωγείο "Kindergarten ship Caracciolo" δημιουργήθηκε από την Giulia Civita Franceschi (1870-1957), η λειτουργία του οποίου διήρκεσε από το 1913 έως το 1928. Η Franceschi πήρε το πλοίο"Caracciolo" του αφαίρεσε τον πολεμικό εξοπλισμό, και το αγκυροβόλησε στο λιμάνι της Νάπολης.  Εκεί συγκέντρωνε παιδιά της πόλης που ήταν ορφανά, εκαταλλημένα ή που οι γονείς οδηγούνταν στη φυλακή και τα εκπαίδευε να ζήσουν ως ναυτικοί, ικανοί να οδηγήσουν ένα εμπορικό  ή πολεμικό πλοίο. Το "Caracciolo" επίσης αποτελούσε και σπίτι για 735 παιδιά κι εφήβους! Σήμερα, υπάρχει μια μόνιμη έκθεση στο Μουσείο της Θάλασσας στο Bagnoli (Νάπολη) όπου διατηρούνται όλα τα ιστορικά έγγραφα και παλιές φωτογραφίες που σχετίζονται με την κατάρτιση πλοίου Caracciolo.

Περισσότερες πληροφορίες (στην αγγλική) θα βρείτε εδώ: http://www.atlasobscura.com/articles/kindergarten-ships-italy-education-street-children





Το SS Bessemer (ή Bessemer Saloon) ήταν ένα πειραματικό επιβατηγό ατμόπλοιο με swinging καμπίνα, που επινόησε η μηχανικός και εφευρέτης Sir Henry Bessemer, για την καταπολέμηση της ναυτίας!


Το σαλόνι μπορούσε με αναρτήρες να διατηρηθεί σε οριζόντια θέση μηχανικά και να απομονώσει τους επιβαίνοντες από την κίνηση του πλοίου. Την  ιδέα κατοχύρωσε με πατέντα ο Sir Henry Bessemer τον Δεκέμβριο 1869 και δημιούργησε μια ανώνυμη εταιρεία, το Saloon Ship Company, για ατμόπλοια που θα πραγματοποιούσαν ταξίδια μεταξύ Αγγλίας και Γαλλίας.
Δυστυχώς στη πράξη υπήρξαν πολλά προβλήματα (ατυχήματα), το πλοίο δεν μπόρεσε να ανταπεξέλθει των προσδοκιών του, και η κακή απόδοσή του είχε σαν αποτέλεσμα τη διάλυση της εταιρίας το 1876.
Περισσότερα για το πλοίο αυτό (στην αγγλική) εδώ:




Ο πιο "παλιός κύριος"!
Όχι φίλοι μου. Δεν είναι εξωγήινος! Είναι ο πιο «παλιός κύριος»! Το πιο γνωστό αντικείμενο στο Μουσείο Raahe της Φινλανδίας είναι μια στολή καταδύσεως από τις αρχές του 18ου αιώνα, δωρεά του Πλοιάρχου Leufstadius τη δεκαετία του 1860 γνωστή με το όνομα "the Old Gentleman".
Η στολή κατασκευάστηκε κυρίως από δέρμα αγελάδας. Οι ραφές είναι ραμμένες με κερωμένο νήμα και σφραγισμένες με πίσσα. Η στολή έγινε αδιάβροχη απο ένα μείγμα χοιρινού λίπους και πίσσας. Η κουκούλα ενισχύεται από το εσωτερικό με ξύλινο σκελετό. Στο επάνω μέρος της κουκούλας υπάρχει ένα άνοιγμα για ξύλινο αγωγό αέρα.
Περισσότερα (στην αγγλική) θα βρείτε εδώ:
http://museum-of-artifacts.blogspot.gr/2017/07/one-of-oldest-diving-suits-in-existence.html





Το σκάφος απογειώθηκε ή απονηώθηκε από το αεροπλανοφόρο;


Το σωστό είναι απονηώθηκε.
Απονήωση < από + ναῦς (η ναῦς = το πλοίο στην αρχ. ελληνική):
η ανύψωση αεροσκαφών ή ελικοπτέρων από το κατάστρωμα αεροπλανοφόρου πλοίου. Αντίθετο: προσνήωση (προς + ναῦς).
ΦΩΤΟ: Απονήωση ενός F-35C Lightning II από τον αριστερό καταπέλτη  του αεροπλανοφόρου USS Dwight D. Eisenhower (CVN69) στον Ατλαντικό Ωκεανό, 4 ΟΚΤ, 2015. U.S. Navy photo by Petty Officer 3rd Class Jameson E. Lynch



Αυτό το γνωρίζατε; Το αναφέρει ο Ηρόδοτος!


Το αιγυπτιακό βροχοπούλι ή τροχίλος έχει πολύ φιλικές σχέσεις με τον κροκόδειλο.
[…γιατί όταν ο κροκόδειλος βγαίνει στην ξηρά και ξαπλώνει με το στόμα του ορθάνοιχτο (πράγμα το οποίο κάνει συνήθως στραμμένος προς τη δύση), το πουλί πηδά μέσα και καταβροχθίζει τις βδέλλες. Ο κροκόδειλος το απολαμβάνει και δεν πειράζει ποτέ το πουλί].
«…ἐπεὰν γὰρ ἐς τὴν γῆν ἐκβῇ ἐκ τοῦ ὕδατος ὁ κροκόδειλος καὶ ἔπειτα χάνῃ ἔωθε γὰρ τοῦτο ὡς ἐπίπαν ποιέειν πρὸς τὸν ζέφυρον), ἐνθαῦτα ὁ τροχίλος ἐσδύνων ἐς τὸ στόμα αὐτοῦ καταπίνει τὰς βδέλλας: ὁ δὲ ὠφελεύμενος ἥδεται καὶ οὐδὲν σίνεται τὸν τροχίλον».
(Ηροδότου, Ιστορίαι, Β 68)
ΦΩΤΟ: Κροκόδειλος του Νείλου (Crocodylus niloticus) με αιγυπτιακό πτηνό (Pluvianus aegyptius) - ψηφιακή ανακατασκευή του λαϊκού μύθου που αποδίδεται στον Ηρόδοτο, 5ος αιώνας π.Χ. Αφρική.ΦΩΤΟ: http://6iee.com/516505.html


Ποια πέταξε το πλεκτό της στο βυθό;;; εεεε;;;


χα χα .. Αυτό που βλέπετε δεν είναι πλεκτό, είναι τα αυγά ενός απο τα μεγαλύτερα σε όγκο γαστερόποδα της Μεσογείου, γνωστά με το όνομα Μπουχώνα ή μπουρού (Tona galea). Η εκπληκτική φωτογραφία είναι του φίλου μας δύτη Κώστα Λαδά (kostasladas.blogspot.gr).
Θαυμάστε υπέροχες φωτογραφίες απο θαλάσσιους οργανισμούς εδω: https://kostasladas.blogspot.com/2010/08/blog-post_7262.html




Όταν ο Βελισάριος ξεκίνησε την εκστρατεία του, στις 21 Ιουνίου 533,  με ισχυρό Στόλο 500 μεταγωγικών και 92 πολεμικών πλοίων κατά του βανδαλικού βασιλείου της Αφρικής αντιμετώπισε μεταξύ άλλων, κι ένα σοβαρότατο πρόβλημα: το πλήρωμα έπασχε από δυσεντερεία!
«Επειδή κατά τον πλουν και εν Μεθώνη τα πληρώματα υπέφεραν εκ δυσεντερείας προελθούσης εκ κακής ποιότητος του διανεμηθέντος άρτου, ο Βελισσάριος διέταξε τα αποβιβασθούν εις την ξηράν άπαντες οι στρατιώται και άνδρες των πληρωμάτων των πλοίων, εξυγίανε τα σκάφη, παρέλαβε νέα τρόφιμα και τότε μόνον επανέλαβε τον πλουν. Η δυσεντερεία, κατά τον Προκόπιο, ωφείλετο εις αισχροκέρδειαν του «υπάρχου» (αρχηγού της επιμελητείας) Ιωάννου, ο οποίος διέταξε να μη ψηθούν καλά οι άρτοι δια να ζυγίζουν βαρύτερα, πράγμα το οποίον προεκάλεσε την αποσύνθεσιν των».
ΠΗΓΗ: Κ.Α. Αλεξανδρή, Η Θαλασσία Δύναμις εις την Ιστορίαν της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, Εκδοση της Ιστορικής Υπηρεσίας Β.Ν., Αθήναι, 1957, σελ. 111.
Εικονογράφηση: Kostas Nikellis, https://kosv01.deviantart.com/



Γιατί είναι λάθος να λέμε ότι οι δύτες φέρουν φιάλες οξυγόνου; Τι περιέχουν τελικά οι φιάλες των δυτών; Οξυγόνο; Άζωτο; η ατμοσφαρικό αέρα;

Οι φιάλες των δυτών περιέχουν ατμοσφαιρικό αέρα (79% άζωτο και 21% οξυγόνο). Αν περιείχαν 100% οξυγόνο τι θα συνέβαινε; Το οξυγόνο, σε αυτή τη ποσότητα, μετά τα 6 μέτρα αρχίζει να γίνεται τοξικό και ο άνθρωπος θα πάθαινε σοβαρές τοξικές βλάβες στο κεντρικό νευρικό σύστημα.
Έκθεση οξυγόνου σε πίεση 4 ατμ. (30 μέτρα) για 30’-60’ συνήθως προκαλεί σπασμούς και κώμα.
Για όποιον ενδιαφέρεται να μάθει περισσότερες πληροφορίες εδώ:
http://aquatec.gr/wp-content/uploads/2013/12/fisiki-Fisiologia.pdf
ΦΩΤΟ: Νίκος Γκίκας.



Το ξέρετε; Το έγραψε ο Αριστοτέλης



[Οι ψαράδες υποστηρίζουν ότι βάζουν ψητό χταπόδι στους κιούρτους μόνο και μόνο για την έντονη μυρωδιά του].
«Τοὺς δὲ πολύπους φασὶν ὀπτήσαντες εἰς τοὺς κύρτους ἐντιθέναι οὐδενός ἄλλου χάριν ἤ τῆς κνίσης» (Αριστοτέλους, Των περί τα ζώα Ιστοριών Δ’ 534b).
Στη φωτογραφία βλέπετε παραδοσιακό κιούρτο στην Ambon, στην επαρχία Maluku της Ινδονησίας.
ΦΩΤΟ: Joe Lin
https://www.flickr.com/photos/shrjou/




«… οι μηχανές στα ατμόπλοια απαιτούσαν την καύση άνθρακα, τον οποίον πρωοθούσαν οι θερμαστές στους καυστήρες με πτυοσκάπανα.
Έτσι οι ναυτικοί του μηχανοστασίου ήταν εκτεθειμένοι σε μεγάλες θερμοκρασίες, σε υψηλό θόρυβο και σε υψηλές  πυκνότητες ανθρακόσκονης που διαχεόταν στον αέρα που ανέπνεαν, με αποτέλεσμα να υποφέρουν από σοβαρές βλάβες (συχνά και καρκίνους) στο αναπνευστικό επιθήλιο, στο νευρικό σύστημα, στα αισθητήρια όργανα αλλά και στο αναπαραγωγικό σύστημα (μείωση γονιμότητας ή και ανικανότητα, λόγω έκθεσης των όρχεων στην αυξημένη θερμότητα)».
ΠΗΓΗ: Ειρήνη Σαρόγλου-Τσάκου M.D., Υγεία εν πλω, Αθήνα 2011. σελ. 116.
ΦΩΤΟ: Μέλη του πληρώματος του ελληνικού ατμπλοίου ΙΩΣΗΦΟΓΛΟΥ, που ναυπηγήθηκε το 1913 στο Ηνωμένο Βασίλειο. http://www.greekshippingmiracle.org/el/history/1912.html



Για τους φίλους της ιστιοπλοϊας 


Μηχανισμοί που χρησιμοποιούνται για τους χειρισμούς και το τριμάρισμα της μαϊστρας. Η σκότα, ο τεντωτήρας (Outhaul), το παλάγκο μάτσας (Boom Vang) και το Cunningham, χρησιμοποιούνται για να δοθεί στο πανί το επιθυμητό σχήμα. Τα μουδόχοινα χρησιμοποιούνται κατά τη μείωση της ιστιοφορίας ρυθμίζοντας Clew και αετό.
ΠΗΓΗ: Αναστασίου Ε. Δημαράκη, Αρμενιστής Σκαφών Αναψυχής, Βουλιαγμένη 1995 σελ. 445.
Για την Ονοματολογία - Περιγραφή Γενικών Όρων, Κύριων Μελών & Εξαρτημάτων ενός Σκάφους επισκεφθείτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
https://sites.google.com/site/greekboatplans/articles/nomenclature




Τι είναι η πλωτή άγκυρα; Ένας κώλουρος κώνος κατασκευασμένος συνήθως από μουσαμά. Χρησιμοποιείται σε μικρά σκάφη και λέμβους σε περιπτώσεις ακυβερνησίας του σκάφους (για να μην ξεσέρνει και να κρατάει το σκάφος ορθοπλωρισμένο επάνω στον καιρό) ή για το ψάρεμα. Δένουμε στους ιμάντες της ένα μακρύ και ανάλογου πάχους σχοινί, το οποίο είναι συνήθως μόνιμα προσαρμοσμένο στην πλωτή άγκυρα. Δένουμε το ελεύθερο άκρο του σχοινιού σε μια πλωριά δέστρα και τη ρίχνουμε στη θάλασσα.

Το σχήμα της πλωτής άγκυρας τής επιτρέπει να γεμίζει γρήγορα με νερό.

Ο «εγκλωβισμένος» όγκος νερού, βρίσκοντας διέξοδο από το μικρότερο άνοιγμα της πλωτής άγκυρας, τη διατηρεί μόνιμα ανοιχτή και συνεπώς σε συνεχή λειτουργία. Όσο μεγαλύτερη είναι η πλωτή άγκυρα τόσο περισσότερος είναι και ο όγκος του νερού που εγκλωβίζεται μέσα σε αυτήν, και επομένως τόσο περισσότερο κρατάει το σκάφος. Για να σταματήσομε την ενέργεια της πλωτής άγκυρας, τραβάμε το σχοινί αδειάσματος, ώστε το στενό μέρος να στραφεί προς τη λέμβο.
Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφθείτε τους παρακάτω συνδέσμους.

ΦΩΤΟ: http://www.floridasportsman.com/2017/02/27/florida-swordfish-boat/







Παραδοσιακός τρόπος ψαρέματος στη Σρί Λάνκα που τείνει να εκλείψει. Προκειμένου να μην ενοχλούν τα ψάρια οι αλιείς είναι σκαρφαλωμένοι σε πασσάλους.  Η φωτογραφία χρονολογείται το 1995. Από τότε νέοι μέθοδοι και αυξημένη τεχνολογία αντικαθιστούν το συγκεκριμένο τρόπο αλιείας.

ΦΩΤΟ: Steve McCurry. Chamara Samaraweera
https://www.flickr.com/photos/137620268@N03/





Αναμνήσεις από την ΣΜΥΝ (1957)

«Οι κωπηλάτες Σφακτός, Υφαντίδης, Σταθόπουλος σε ποζα…πασαρέλας. Η κολύμβηση για μεν τη σχολή ήταν απαραίτητο ναυτικό προσόν, για δε τους μαθητές μια θαυμάσια ψυχαγωγική ευκαιρία. Μόνο που ήταν εποχική».

ΠΗΓΗ: Ελευθερίου Σφακτού, Ιστορικό Φωτογραφικό Λεύκωμα Σχολής Ναυτοπαίδων – ΣΔΥΝ-ΣΜΥΝ, Αθήνα, εκδ. ΓΕΝ 2007, σελ. 183. Η φωτογραφία αναρτάται στο Περί Αλός με την άδεια του συγγραφέως Ελευθερίου Σφακτού.



Νυχτερινή σήμανση του 1821!

Στην εικόνα βλέπετε μέρος της σελίδας του Ημερολογίου της Ψαριανής μοιραρχίδος «ΦΙΛΟΚΤΗΤΗΣ» υπο τη σημαία του αντιναυάρχου Γ. Σκανδάλη.  «Προσθήκη στα σενιάλα νυκτός».
Το σήμα που βλέπετε στον μπλε κύκλο απέβλεπε στην αντιμετώπιση της περιπτώσεως όπου ο εχθρός απαντούσε κατά των επιτιθέμενων πυρπολικών. Ο εχθρός έστελνε αποστολή μεγάλων λέμβων με αγήματα εμβολής προς κατάληψη των πυρπολικών «δι’ εισπηδήσεως» (ρεσάλτο).

ΠΗΓΗ: Κ.Α. Αλεξανδρή, Η αναβίωσις της θαλασσίας μας δυνάμεως κατά την Τουρκοκρατία, Ιστορική Υπρεσία ΒΝ, Αθήνα, 1960, σελ. 391.




Η νηρηϊδα Κυμώ (από τη λέξη κύμα)…

«Πανώρια, όπως όλες οι Νηρηίδες, ακούραστη ταξιδιώτισσα, μαλακώνει την άγρια θάλασσα και τους αφιλόξενους πόντους. Η Κυμώ, θεά της ειρήνης, της φροντίδας και της ζωής, και προστάτις των καραβιών, δεν αγαπά την τραχύτητα, την αγριάδα των στοιχείων, αντίθετα εποπτεύει τις συνθήκες στις οποίες οι μετακινήσεις θα είναι αίσιες και ευτυχείς, χωρίς φόβο και ταλαιπωρίες. Με τη βοήθεια των αδελφών της, της Αμφιρτρίτης, της Κυμοδόκης, της Κυματολήγης, της Γαλήνης και της Γαλάτειας, γαληνεύει τις θάλασσες, έτσι που τα πλοία, τα καϊκια και οι βαρκούλες να είναι όλα καλοτάξιδα».
ΠΗΓΗ: Έφη Γ. Σπηλιώτη, 28 Θεές της Θάλασσας -Κυμώ, περιοδικό Ναυτική Ελλάς, Αθήνα, ΕΘΕ/ΕΑΑΝ, τ. 1002, Απρίλιος 2017, σελ. 70.
ΦΩΤΟ: Beth Ellis
https://www.flickr.com/photos/bestbeforebeth/



Ερετήν ή ερέτην; Επειδή το ακούμε συχνά λάθος, ευκαιρία να μάθουμε:

ἐρέτης = κωπηλάτης (από το αρχαίο ρήμα ἐρέσσω = κωπηλατώ). Κλίνεται ως εξής: ὁ  ἐρέτης, τοῦ ἐρέτου, τῷ  ἐρέτῃ, τὸν ἐρέτην, ὦ ἐρέτα (Γραμματική Τζαρτζάνου).
Συνεπώς το ακόλουθο διαβάζεται ως εξής:
«ἐρέτην χρῆναι πρῶτα γεννέσθαι πρὶν πηδαλίοις ἐπιχειρεῖν» 
Το οποίο, με απλά λόγια, σημαίνει:
Πρώτα να γίνει κωπηλάτης προτού επιχειρήσει να πιάσει στα χέρια του τιμόνι. 
(Αριστοφάνους, Ιππής, 542)
ΦΩΤΟ: Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου, Τριήρης «Ολυμπιάς», perialos.blogspot.gr




Τι καλούμε τρόχιλο;

Καλείται ο τροχός που γυρίζει ελεύθερα σε άξονα και που έχει αυλακωτή στεφάνη, απ όπου περνάει το σκοινί για την ανύψωση βαριών πραγμάτων (καρούλι, μακαράς). Υπάρχουν διάφορα είδη τροχίλων με διάφορες ονομασίες ανάλογα με το υλικό κατασκευής τους, τον σκοπό για τον οποίο χρησιμοποιούνται ή τη θέση όπου τοποθετούνται. Όταν η θήκη και το κάρυο κατασκευάζονται από μέταλλο ο τρόχιλος καλείται μεταλικός (μπαστέκα) σε αντίθεση προς τον ξύλινο (μακαράς).
Οι ξύλινοι τρόχιλοι φέρουν πολλές φορές σκουλαρίκι (χαλύβδινο δέσιμο γύρω από τον τρόχιλο) εξωτερικά της θήκης, που καταλήγει σε αγκύλιο, για την ανάρτηση του τροχίλου. Αυτοί οι τρόχιλοι καλούνται σιδηροσκεπείς. Αν το σκουλαρίκι περνά εσωτερικά από τη θήκη ο τρόχιλος καλείται σιδηροπαγής και είναι ο ισχυρότερος από τους ξύλινους τροχίλους. Οι τρόχιλοι διακρίνονται σε απλούς (μονούς), διπλούς, τριπλούς κλπ. Ανάλογα με τον αριθμό καρύων (ραούλων) που έχουν.
ΠΗΓΗ: Γ.Ι. Φαμηλωνίδη, Ναυτική Τέχνη, ΙΔΡΥΜΑ ΕΥΓΕΝΙΔΟΥ/ΑΔΣΕΝ, Αθήνα 2006,σελ. 31.
ΦΩΤΟ: Alexandra Zakharova




Καρκίνος και μήτηρ
«Μὴ λοξὰ περιπατεῖν καρκίνῳ μήτηρ ἔλεγε μηδὲ τῇ ὑγρᾷ πέτρᾳ τὰς πλευρὰς προστρίβειν. Ὁ δὲ εἶπεν· Μῆτερ, σύ, ἡ διδάσκουσα, ὀρθὰ βάδιζε καὶ βλέπων σε ζηλώσω». (Αισώπου, Μυθοι, ΡΝΑ')

Μετάφραση:
Η μάνα του κάβουρα συμβούλευε τον γιότης: παιδίμου, μήν περπατάς προς τα πλάγια, περπάτα ίσια μπροστά. Μήν ακουμπάς και ξύνεις το σώμα σου στα τραχιά βράχια.
Καλά τα λές, μάνα, απάντησε ο κάβουρας, κάνε εσύ αυτά που συμβουλεύεις κ θα ακολουθήσω το παράδειγμά σου!
Δηλαδή αυτοί που γκρινιάζουν για τα στραβά των άλλων, πρέπει πρώτα οι ίδιοι να ζουν και να βαδίζουν σωστά και μετά να κάνουν τι δάσκαλο.
ΦΩΤΟ: adityabankar
https://www.flickr.com/photos/64181247@N08/






Σελίδα του ημερολογίου της «ΑΘΗΝΑΣ» της ημέρας «ακριβώς καθ’  ήν το βρίκιον τούτο συνεκρούσθη κατά την Ν. είσοδον του λιμένος της Χαλκίδος μετά της κανονιοφόρου Κριεζής, ήτις και υπέστη κατά την σύγκρουσιν ταύτην μικράς τινάς βλάβας».

ΠΗΓΗ: Δημ. Γ. Φωκά, Χρονικά του Ελληνικού Β. Ναυτικού 1833-1873, Αθήναι, ΓΕΝΙΚΟ ΕΠΙΤΕΛΕΙΟ Β. ΝΑΥΤΙΚΟΥ 1923, σελ. 81-82.




Όχι, φίλοι μου! Στην φωτογραφία δεν εικονίζονται τα πρώτα μίνιονς!


Βλέπουμε μέλη πληρώματος υποβρυχίου φορώντας τα ειδικά κράνη διαφυγής τους (1908). Τα κράνη έχουν ενσωματομένο ένα κάνιστρο με οξυλίτη. Ο οξυλίτης είναι μια κατοχυρωμένη με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας χημική ουσία που αποτελείται ουσιαστικά από υπεροξείδιο του νατρίου (τον ακατέργαστο τύπο Na2O2), που αναπτύχθηκε στις αρχές του εικοστού αιώνα από τον χημικό Georges-François Jaubert για την παραγωγή οξυγόνου.
ΦΩΤΟ: Royal Navy Submarine Museum Library.
http://allthatsinteresting.com/vintage-deep-sea-diving-photos#4






"Η αλμυρότητα του θαλασσίου ύδατος μετριέται με την χρησιμοποίηση ενός μετρητή αλμυρότητας (salinometer) με τον οποίο μετρούμε τις μεταβολές στην αγωγιμότητα. Η αλμυρότητα κυμαίνεται μεταξύ 33 και 37 μερών ανά χιλιάδα και ο μέσος όρος είναι περίπου 35 μέρη ανά χιλιάδα (βαρους). Όπως όμως το νερό έχει αραιωθεί, όπως όταν βρίσκεται κοντά στην εκβολή ενός ποταμού ή ύστερα παο κάποια δυνατή βροχόπτωση η αλμυρότητα είναι κάπως μειωμένη. Αντίθετα σε περιοχές με υπερβολική εξάτμιση η αλμυρότητα μπορεί να φθάσει ακόμη και 45 μέρη ανά χιλιάδα".
Για την εξέλιξη των μετρητών αλμυρότητας ή σαλινομέτρων επισκεφθείτε τον παρακάτω σύνδεσμο και διαβάστε (στην αγγλική) το σχετικό άρθρο.
http://salinometry.com/development-of-salinometers/
ΠΗΓΗ: Ωκεανογραφία, ΑΔΕΣΝ/ Ιδρυμα Ευγενίδου 2006, σελ. 5.
ΦΩΤΟ: Yair Aronshtam
https://www.flickr.com/photos/yairar/



Πρέπει ή όχι να αφαιρούμε τα αρχαία από το βυθό;


“Πολλά αντικείμενα που παραμένουν βυθισμένα για παρατεταμένη χρονική περίοδο χάνουν ένα σημαντικό μέρος της εσωτερικής τους δομής. Όταν στεγνώσουν, συστέλλονται και παραμορφώνονται. Επίσης, όλα τα ευρήματα που ανακτώνται από τη θάλασσα έχουν απορροφήσει άλατα και άλλα χλώρια. Χωρίς κατάλληλη συντήρηση, και με την αφαίρεσή τους από τη θάλασσα, τα άλατα αποκρυσταλλώνονται και διευρύνονται, καταστρέφοντας το αντικείμενο από το εσωτερικό του. Συγχρόνως, η εξασθενισμένη εσωτερική δομή του δεν είναι σε θέση να υποστηρίξει το βάρος του αντικειμένου. Εντός λεπτών, ή μετά από έτη, το αντικείμενο θα αποσυντεθεί ολοσχερώς. Το καθετί σε ένα ναυάγιο βρίσκεται σε ισορροπία με το περιβάλλον του. Μόλις διακοπεί αυτή η ισορροπία – διότι κάτι μετακινείται ή αφαιρείται – τα υπόλοιπα αντικείμενα χάνουν την λεπτή ισορροπία τους και επισπεύδεται η αλλοίωσή τους.
 Οι αρχαιολόγοι έχουν μόνο μια ευκαιρία για να ανασκάψουν σωστά ένα
ναυάγιο - μόλις μετακινηθεί ή αφαιρεθεί κάτι, η ανασκαφική συνάφεια (context)
καταστρέφεται, τόσο για το ίδιο το αντικείμενο που αφαιρείται, όσο και για τα
αντικείμενα που μένουν. Αν αφαιρεθεί ένα κομμάτι του γρίφου, μια θεωρία μπορεί να μην είναι αποδείξιμη ή εύλογη ή μπορεί να και να μην προκύψει καν”.
 Πηγή: Τζοβάρας Παναγιώτης, «Το ναυάγιο του Uluburun ως μαρτυρία για τη ναυσιπλοΐα, το εμπόριο και της επαφές των λαών της Μεσογείου κατά την Ύστερη Εποχή του Χαλκού» Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Φιλοσοφική Σχολή 2013, σελ.23.





«Το 1866 υπήρξε η αποφράδα χρονολογία της εισαγωγής των σκάφανδρων στην σπογγαλιεία του Αιγαίου. Το 1867 εισάγονται εισάγονται 20 σκάφανδρα, 12 αγγλικά (Σίεμπε) και 8 γαλλικά (Rouquayrol-Denayrouze). Από τους 24 σπογγαλιείς που χρησιμοποίησαν τα γαλλικά 10 πέθαναν σε μια αλιευτική περίοδο, 3 αμέσως μετά την κατάδυση και οι 7 μεταξύ μιας και τριών ημερών μετά την κατάδυση με συμπτώματα παραπληγίας. Ένας ατό τους τελευταίους πέθανε από περιτονίτιδα μετά από ένα πρωτόγονο είδος παρακέντησης της ουροδόχου κύστης, την οποία του έκαμε με ένα σουγιά ο αλλόφρων πατέρας του. Αυτές οι «μικρές ιστορίες» περιέχονται σε μια ανακοίνωση του Leroy de Mericourt (1869) η οποία βασίστηκε σε ένα χειρόγραφο του Auble, πράκτορα της εταιρίας που αντιπροσώπευε τα γαλλικά σκάφανδρα. Αυτή η ανακοίνωση ήταν η πρώτη στην οποία αναφέρονται ατυχήματα σκαφάνδρων και
μάλιστα σπογγαλιέων».
ΠΗΓΗ: ΓΑΛΑΖΙΟ ΕΝΑΣ ΑΝΕΞΕΡΕΥΝΗΤΟΣ ΚΟΣΜΟΣ Επιμέλεια: Καραδήμα Ευαγγελία Μπιτζίκης Βασίλης, ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ, Τρίκαλα 1998, σελ. 16-17.
ΦΩΤΟ: Siebe Gorman & Co Dive Helmet by Matt Gibson
https://www.flickr.com/photos/matt_gibson/

ΠΗΓΗ: Περί Αλός https://perialos.blogspot.com/2018/07/2018.html



Ακόμη περισσότερα;

Ακολουθήστε μας στο FACEBOOK
Πιέσατε ΕΔΩ




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...