Περί Αλός
Ιωάννης Σ. Θεοδωράτος
Δημοσιογράφος-Αμυντικός Αναλυτής
Οι βλέψεις της Τουρκίας στις θαλάσσιες περιοχές του Αιγαίου και της
Ανατολικής Μεσογείου, υποστηρίζονται από τις ναυτικές μονάδες της Διοίκησης
Ναυτικών Δυνάμεων (TDK) και από τα σκάφη
της Διοίκησης Ασφάλειας Ακτών. Η Τουρκική Ακτοφυλακή, όπως είναι ευρύτερα
γνωστή, αποτελεί έναν από τους πολλαπλασιαστές ισχύος της τουρκικής
αναθεωρητικής πολιτικής έναντι της χώρας μας, καθώς τα τελευταία χρόνια
υλοποιείται ένα μεγαλεπήβολο πρόγραμμα ναυπηγήσεων νέων σκαφών, ορισμένα από τα
οποία έχουν εκτόπισμα 1.700 τόνων. Η Διοίκηση Ασφάλειας Ακτών υπαγόταν στο
Υπουργείο Εσωτερικών ενώ από το 2003 υπήχθη στο Αρχηγείο Ενόπλων Δυνάμεων ως
ανεξάρτητη διοίκηση. Σύμφωνα με το σχέδιο αναδιοργάνωσης που έχει εκπονηθεί το
2014 θα στελεχώνεται από 7.000 άτομα με τελικό στόχο να φθάσει τα 10.000. Η
διοίκηση διαθέτει 65 βάσεις και λιμάνια από τα οποία επιχειρούν 14 ελικόπτερα
ΑΒ-412 και τρία Αεροσκάφη Ναυτικής Συνεργασίας (ΑΦΝΣ) τύπου CN-235. Εκτός αυτών η Ακτοφυλακή επανδρώνει τουλάχιστον 160 σκάφη και
λέμβους.
Μεταξύ των σκοπών της Ακτοφυλακής είναι η ανάληψη αποστολών έρευνας και
διάσωσης (SAR), καθώς και η
προστασία των τουρκικών συμφερόντων σε θέματα που άπτονται της Αποκλειστικής
Οικονομικής Ζώνης. Προκειμένου η Τουρκία να μπορεί να χρησιμοποιήσει και την
Ακτοφυλακή της ως εργαλείο άσκησης εξωτερικής πολιτικής, αποφασίσθηκε η
υλοποίηση ενός μεγαλεπήβολου προγράμματος ναυπηγήσεων πλοίων διαφόρων
εκτοπισμάτων. Κορωνίδα των προγραμμάτων είναι η κατασκευή τεσσάρων πλοίων
έρευνας και διάσωσης ανοικτής θάλασσας εκτοπίσματος 1.700 τόνων, τα οποία
μπορούν να φιλοξενήσουν ελικόπτερο. Η σχεδίαση βασίστηκε στην κλάση Sirio των ιταλικών Ναυπηγείων Fincantieri. Το πρώτο πλοίο – που έδωσε και το όνομα στην κλάση – «Dost» (701) (Φίλος) καθελκύστηκε από τα Ναυπηγεία RMK τον Ιούνιο του 2010 και
αναμένεται να ενταχθεί στην δύναμη της Ακτοφυλακής. Το δεύτερο πλοίο ονομάστηκε
«Guven» (702) (Εμπιστοσύνη)
καθελκύστηκε τον Δεκέμβριο του 2010 και σύντομα θα ξεκινήσει η επιχειρησιακή
του αξιοποίηση. Το τρίτο πλοίο της κλάσης «Umut» (703) (Ελπίδα) καθελκύστηκε στις 31 Μαίου 2011 και έχει ξεκινήσει τις
δοκιμές εν πλω. Εντός του 2012 αναμένεται η καθέλκυση του τελευταίου σκάφους «Yasam» (704) (Ζωή) που ολοκληρώνει το πρόγραμμα. Τα τέσσερα αυτά σκάφη είναι
πολύ μεγαλύτερα από οτιδήποτε πλοίο διαθέτει το Λιμενικό Σώμα, καθώς λόγω
μεγέθους (88,4 x 12,2 x 4,6 μέτρα) σχεδιάστηκαν να φιλοξενούν ελικόπτερο και να επιχειρούν υπό
δυσμενείς καιρικές συνθήκες. Αναπτύσσουν ταχύτητα 22 κόμβων και έχουν εμβέλεια
3.500 μιλίων με οικονομική ταχύτητα 14 κόμβων. Το πλήρωμα τους είναι 60 άτομα.
Οι αποστολές που αναλαμβάνουν είναι SAR, περιπολία, επιτήρηση ακτών, θαλάσσιος έλεγχος, αποτροπής λαθρεμπορίου
και λαθρομετανάστευσης (σ.σ. εδώ διαφαίνεται ο κυνισμός των Τούρκων που
ναυπηγούν πλοία με σαφείς επιχειρησιακούς στόχους κατά της χώρας μας, τα οποία
στη συνέχεια τα «βαπτίζουν» κυνηγούς λαθρομεταναστών…), αποτροπής ρύπανσης,
κατάσβεσης πυρκαγιών. Ο οπλισμός του σκάφους αποτελείται από ένα δίδυμο
πυροβόλο των 40 χλστ και δύο σταθεροποιημένα πολυβόλα των 12,7 χλστ, ενώ στο
υπόστεγο που φέρει μπορεί να φιλοξενήσει ένα ελικόπτερο AB-412 EP. Εντός του 2012 καθώς έχουν
σημειωθεί καθυστερήσεις θα ενταχθούν σε υπηρεσία τα δύο πρώτα πλοία της κλάσης Dost και οι νέες «γκιουβενλίκες» θα αποτελέσουν το νέο καύχημα της Διοίκησης
Ασφάλειας Ακτών.
http://perialos.blogspot.gr/2012/06/blog-post_19.html
http://perialos.blogspot.gr/2012/06/blog-post_19.html